Lactància i alimentació a l'escola bressol

En motiu de la Setmana Europea de la Lactància, La Cirereta juntament amb Lactamater, hem organitzat una xerrada sobre lactància i nutrició en el món laboral i les escoles bressol.

A continuació, us deixem l'aportació de La Cirereta i un vídeo de la jornada.

Moltes gràcies a totes les famílies que hi vau assistir!

Lactància i alimentació a l’escola bressol

Quan hem de portar els nostres infants a l’escola bressol comencen a sorgir molts dubtes en relació al tipus de criança que haguem escollit: podré seguir donant-li el pit? Com  ho faran per donar-li la meva llet? Seguiran amb el mateix tipus d’alimentació complwementària que hem triat?

Des de la OMS es recomana seguir amb la lactància materna o artificial de forma exclusiva fins als 6 mesos. A partir d’aquí, es pot iniciar l’alimentació complementària sempre i quan l’infant sigui capaç de mantenir-se assegut, hagi perdut el reflex d’extrusió, i mostri interès pel menjar que hi ha a taula.

Des de les escoles bressol, cada vegada més, es pretén acompanyar a les famílies en aquest procés donant continuïtat al que es fa a casa, respectant les decisions de la família.

Pel que fa a la lactància materna, és un dret de l’infant i la família mantenir-la, si ho desitgen, tot i la incorporació a l’escoleta. En general, és habitual que s'ofereixi la possibilitat que les mares donin el pit a la mateixa estança o, si ho prefereixen, en un altre espai, creant un entorn acollidor i respectant tan els ritmes individuals com els del grup.

Així mateix, en el cas de les famílies que opten per portar a l’escola la llet materna extreta, el centre proporciona un espai per al seu emmagatzematge i s’intenta respectar la manera de donar la llet que la família hagi triat: ja sigui got, cullera o biberó.

Què han de tenir en compte les famílies?
Les famílies han de tenir especial cura en la manipulació i transport de la llet.

- És necessari que la llet arribi degudament emmagatzemada i transportada (nevera o bossa isotèrmica)
- En dosis d'una sola presa (si és possible)
- Etiquetada amb el nom de l'infant i el nom de la seva estança
- Etiquetada també amb la data de consum o extracció

Tot i que les escoles ofereixin aquesta possibilitat, caldria fer una bona formació a l'equip educatiu, en matèria de lactància materna.

A més, cal tenir en compte que molts infants fan vaga de fam i no volen la llet si no és directament del pit. Cal respectar i no obligar mai als infants a menjar i acompanyar en aquest procés de familiarització entre infant, escola, educadores...

En relació a l’alimentació complementària, el BLW o alimentació autoregulada per l’infant, passa el mateix que amb la lactància materna. Des de les escoles bressol, en general, s’intenta respectar al màxim la decisió de les famílies.

D’un temps ençà, l’acompanyament dels infants i les famílies en matèria d’alimentació i alimentació complementària, ha estat motiu de reflexió per part dels equips educatius, donat que cada vegada hi ha més famílies que fan BLW i esperen poder donar continuïtat a l’escola.

Així, mentre que amb els infants a partir d’un any se’ls ofereix tros, amb els infants que inicien l’alimentació complementària la transició del triturat al tros es fa de manera paral·lela a casa i a l’escola, oferint una mostra del bocí de menjar per tal que els infants vagin descobrint noves textures, sabors, aliments... És amb aquests infants més petits que inicien l’alimentació complementària on les escoles encara es plantegen què fer. Hi ha un factor de por molt important, degut al desconeixement i, per tant, caldria fer una bona formació específica i actualitzada al respecte.

El més important de tot, és que hi hagi diàleg i acord entre l’escola i la família, trobant la manera més adient per poder continuar amb la lactància de manera presencial o en diferit i amb el tipus d’alimentació complementària que hagi triat la família, ja sigui en trossos o triturat.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada